Pia Thomsen | Om Pia Thomsen - Sprogforsker
Jeg forsker i børns sproglige udvikling – både fra et hjerneperspektiv og et social-kognitivt perspektiv. Jeg har desuden et konsulentfirma, hvor jeg sammen med udvalgte fantastiske samarbejdspartnere arbejder med udvikling af logopædisk praksis og sprogarbejdet i dagtilbud og indskoling.
sprogforskning, sprog, Pia Thomsen, om, kurser, foredrag, bøger, logopædisk praksis, sprogarbejde, dagtilbud og indskoling
22048
page,page-id-22048,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive

Om

pia_om

Det jeg siger og laver, skal helst tale for sig selv – og stå så knivskarpt,
at du får lyst til at snakke med dine kollegaer om det.

Pia Thomsen er docent, Ph.d., forfatter og ledelsesrådgiver.

 

Pia Thomsen tiltrådte stillingen som docent på Professionshøjskolen Absalon, Center for Pædagogik den 1. oktober 2017.

Pia Thomsen er blandt meget andet en af pionererne inden for børnesprogsforskning i Danmark. Hun kommer fra en stilling som lektor ved Syddansk Universitet, hvor hun siden år 2000 har arbejdet med børns sociale, kognitive, typiske og atypiske sproglige udvikling. Hun har gennem det sidste årti parallelt med sin forskning arbejdet intenst med rådgivning, sparring og udvikling sammen med bl.a. regioner, kommuner og dagtilbud. Dermed har hun en solid erfaring fra praksis, som hun ønsker at trække med ind i forskningen.

Pia Thomsen har flere års erfaring med både kvantitativ og kvalitativ forskning, vejledning og projektledelse samt undervisning og formidling. Hun arbejder ud fra et relationelt social-konstruktivt perspektiv, hvor individets læring grundlæggende forstås som samskabelsesprocesser med omgivelserne.

I sit arbejde har hun stor fokus på de centrale faktorer, der sikrer børns udvikling og trivsel, heriblandt ikke mindst betydningen af leg samt vigtigheden af den vedvarende opmærksomhed børnene imellem – og mellem børn og voksne.

Et andet fokusområde for Pia Thomsen er indsatser rettet mod forældre og børn i udsatte positioner, forældre og børns forventninger til sig selv og hinanden – samt praksisnære indsatser i dagtilbud. I den sammenhæng har hun stor fokus på faglig ledelse og udvikling af relationskompetencer.

Pia Thomsen her en meget praksisnær tilgang til forskning, der gerne skal være direkte omsættelig og anvendelig og et godt afsæt for at skabe praksisbaseret evidens. Hun lægger desuden stor vægt på, at praktikere og studerende skal inddrages og være medskabe i udviklingsprocesserne.

Pia Thomsen er uddannet cand.mag. i fransk og nordisk og Ph.d. fra 2011. På Syddansk Universitet har hun arbejdet som lektor og mangeårig studieleder. Hun har været tilknyttet uddannelserne i Audiologopædi og Interkulturel pædagogik, som hun har været med til at starte op og udvikle fra bunden.

Se Pias publikationer og forsker- CV i menuen øverst på siden.